Monday, August 17, 2009

Betul Ke Silap?

  • Isu masjid: SU menteri akui silap guna kepala surat
    Abdul Rahim Sabri | Aug 17, 09 11:55am
  • NONE Setiausaha politik menteri Wilayah Persekutuan mengakui tersilap menggunakan kepala surat kementerian berkenaan berhubung pelantikan ahli jawatankuasa masjid di kariah masing-masing.


Ini adalah cebisan dari tajuk berita dari Malaysiakini. Kononnya Setiausaha politik Menteri Wilayah Persekutuan dah tersilap guna kepala surat. Itu pun setelah Dr.Lo'Lo mendedahkan perkara ini yang tak sepatutnya berlaku.
Memang ada campurtangan pihak-pihak ini dalam urusan pentadbiran masjid.Mereka akan menyenaraikan nama-nama mereka yang cenderung kepada parti fahaman mereka sahaja walaupun ahli-ahli yang disenaraikan itu tak pernah ke masjid. Inilah fenomenanya apabila urusan pentadbiran masjid diberi kepada orang-orang yang jahil agama. Dah banyak kali kita dengar duit masjid lesap entah ke mana bila puak-puak ni pegang.Bila kita buat laporan dan disiasat, memang benar ianya berlaku tapi tak ada pula yang diambil tindakan. Kesudahannya perkara sebegini didiamkan sahaja dan pihak JAWI dengan selambanya ambil alihlah masjid-masjid yang diketogerikan sebagai bermasaalah.
Kan lebih baik dipilih dari kalangan mereka-mereka yang senantiasa berjemaah di masjid terutamanya ahli-ahli kariah masjid.Ini tidak, yang berlaku entah siapa-siapa yang mentadbir masjid dan bukannya jemaah atau ahli kariah.Maka dengan itu akan berlakulah perkara-perkara yang tak sepatutnya berlaku seperti kehilangan duit masjid.Pihak JAWI taka ada kuasa nak melantik tapi puak-puak ini gunakan pengaruh politiknya tentukan hala tuju pengurusan masjid.

No comments:

Post a Comment