Tuesday, August 4, 2009

Kenali Orang Awam.

Apabila disebut orang awam maka akan membawa maksud "orangramai" atau kesemua orang. Oleh itu tingkah laku orang awam ini ada berbagai-bagai ragam untuk diketogerikan. Ini termasuklah perilaku buruk dan baiknya, maka orang awam jugalah yang diumpamakan.
Kalau dalam membicarakan bab-bab agama, maka orang awam akan dipisahkan sebagai seseorang yang kurang berilmu serta cetek pengetahuan agamanya. Ini akan disentuh oleh beberapa tokoh agama dalam bab puasa orang awam, solat orang awam, amalan orang awam dan sebagainya. Benarkah begitu?
Sebenarnya istilah yang sering diutarakan oleh tokoh-tokoh agama ini, ada yang benar dan ada yang tidak tepat. Kebenarannya disebabkan ia diketogerikan kepada semua orang, manakala yang kurang tepat ialah, orang awam lebih baik amalannya daripada orang yang berilmu ini. Contohnya jika kita sering melazimkan diri berjemaah di masjid-masjid atau surau-surau, maka akan kelihatan para jemaahnya terdiri daripada orang awam belaka. Kalau kita sering bergerak untuk berjemaah di masjid-masjid yang berasingan, maka kita akan melihat fenomena yang sama juga.
Saya adalah salah seorang yang suka berjalan-jalan dari satu masjid ke masjid yang lain untuk berjemaah. Sepanjang pengamatan saya amat sukar sekali untuk kita berjumpa dengan tokoh-tokoh ilmuan agama yang sama-sama berjemaah walaupun rumah mereka terletak berhampiran dengan masjid atau surau. Kalau ada pun, disebabkan mereka dijemput untuk menyampaikan ceramah, maka akan terdapatlah mereka di situ. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya bercampur dengan tokoh-tokoh agama ini. Jangan terperanjat jika saya katakan bahawa tokoh-tokoh agamawan ini boleh beredar selepas menghadiri mesyuarat, sedangkan azan sedang berkumandang di masjid temapt mereka-mereka ini bermesyuarat. Jadi mana lebih baik amalannya, tokoh-tokoh yang sering berceramah inikah atau orang awam.

No comments:

Post a Comment