Monday, August 10, 2009

Ustaz-Ustaz Hari Ini.

Apabila disebut saja "Ustaz" semua orang akan membayangkan kepada seseorang yang mempunyai pendidikan agama yang tinggi. Ini disebabkan ustaz-ustaz ditugaskan untuk menjadi Imam, Bilal, berceramah dan menyelesaikan apa jua masalah mengenai konflik agama.
Tetapi sekarang ini ustaz-ustaz yang ada dah lain macam pula jadinya. Bukanlah semuanya begitu tetapi kebanyakannya dilihat kurang dihormati lagi.
Saya sebagai orang awam yang sering mencari-cari permasalahan agama melalui internet merasa hampa dengan perlakuan ustaz-ustaz yang ada. Nampaknya ustaz-ustaz kini lebih suka menonjolkan diri berceramah dengan menghentam ustaz-ustaz yang tak sealiran dengan mereka. Yang sorang kata dia ni sesat, tak betullah, keluar hadis palsulah dan macam-macam jenis ustaz sekarang ini. Ada pula yang kata ini bidaah, ini sunnah, ini syirik......aduh jadi bengong orang awam macam saya ni dibuatnya. Ada yang pelik sekali bila saya dengar dan baca bab kisah Wahabi. Apa tu....tak fahamlah saya.
Sebenarnya dulu saya ada juga belajar agama, bab ngaji quran, sembahyang, bab-bab fekah dan yang asas-asas aja, tapi tak pernah dengar pula bab Wahabi. Kemuadian diajar mana yang harus, haram, makruh, wajib, sunat dan seterusnya. Saya jadi pelik bila dengar kuliah, ada ustaz-ustaz yang kata tak boleh beramal cara ni, itu bida'ah namanya. Kemudian pergi ke masjid lain pula ada pula Ustaz kata boleh buat, itu sunnah namanya. Yang tak buat tu namanya Wahabi. Pening dibuatnya sebab tak pulak kita kenal ada bangsa Wahabi yang disebutkan oleh ustaz-ustaz ni.
Akhir sekali saya dah boring mencari siapa yang betul dalam hal ini, terus tak nak dengar lagi kuliah atau ceramah ustaz-ustaz yang saya kenal pasti suka membangkitkan hal-hal sebegini. Langsung tak dapat apa-apa pun dengar ceramah yang sebegini. Kalau bagi kuliah ajarlah kita bab-bab sembahyang ke, siksa neraka ke, azab kubur ke, barulah kita insaf. Ini tidak, sorang kata bidaah, sorang kata sunnah, sorang kata sesat, sorang kata dak sesat, lepas tu dok hentam sesama sendiri. Macamana ya diorang ni boleh jadi ustaz!!!!!!Ustaz cari publisiti kut.....

No comments:

Post a Comment