Friday, August 14, 2009

Khutbah Jumaat "Bom Jangka" 13/8/09


Hari ini aku solat Jumaat di Masjid Muaz Bin Jabar di Keramat Permai. Tajuk khutbah yang dibaca oleh khatib berkisar kepada bahayanya rokok kepada orangramai. Rokok dikatakan menjadi punca segala penyakit dengan kandungannya yang dikatakan mempunyai pelbagai racun di dalamnya. Kesian juga aku mendengar Imam tersebut apabila menyebut nama-nama saintifik yang ditulis dalam bahasa Jawi untuk disampaikan.
Memang benarlah bahawa rokok tidak ada memberi manafaat langsung kepada penghisapnya. Malah ia juga boleh mencemarkan udara dengan asap yang dikeluarkan oleh perokok. Pada setiap kotak yang dijual juga dipamerkan gambar-gambar yang menakutkan. Imam yang berkhutbah juga mengatakan setiap batang rokok yang dihisap adalah menyumbang kepada perkembangan ekonomi Yahudi.
Kenapa Imam yang berkhutbah tidak menggesa kerajaan untuk mengharamkan penjualan rokok di negara ini? Jika terlalu bahaya kenapalah kerajaan tak mengarahkan aja kilang rokok ditutup? Imam mengatakan, negara telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk merawat pesakit akibat ketagihan rokok, dan ini merugikan duit kerajaan. Kenapalah Pak Imam tak kata berapa banyak kerajaan mengaut keuntungan daripada cukai rokok? Ini tak termasuk lagi dengan cukai arak.
Adakalanya penyampaian khutbah ini hanyalah sebagai pelengkap kepada solat Jumaat tanpa memberi kesan kepada yang mendengarnya. Mana tidaknya, kerana selepas selesai sahaja solat Jumaat, ramai yang aku lihat keluar dan memasang api rokok. Ini disebabkan penjualan rokok tidak diharamkan maka siapa yang perlu dipersalahkan dalam hal ini. Ada juga suara-suara yang bercakap selepas solat, "dah tahu bahaya tutuplah kilang rokok". Satu suara pula menjawab,"kalau tutup, kerajaan tak dapat hasillah......" Nampaknya dalam hal ini kerajaan terpaksa korbankan kesihatan rakyat demi mengaut keuntungan.

No comments:

Post a Comment