Tuesday, August 4, 2009

Salah Siapakah Ini.

Pada 01/08/2009, telah berlaku satu demonstrasi yang melibatkan orang awam. Demonstrasi tersebut adalah bertujuan untuk menuntut agar undang-undang ISA dimansuhkan. Penganjurnya iaitu Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) telah menjemput orangramai untuk berhimpun dan berarak secara aman untuk menyerahkan memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong agar undang-undang ISA dimansuhkan.
Nampaknya perhimpunan dan perarakan yang dijadualkan telah bertukar kepada siri tangkapan demi tangkapan oleh pihak berkuasa. Sememangnya pihak berkuasa telah memaklumkan agar orangramai tidak menyertai perhimpunan seperti ini. Namun demi semangat yang berkobar-kobar, maka arahan dan larangan tersebut tidak dipatuhi oleh orangramai. Akibatnya maka berlakulah keadaan huru-hara, kesesakan lalu-lintas, penutupan premis perniagaan dan sebagainya. Tuding menuding kesalahan juga berlaku di antara pihak yang mempertahankan ISA dengan pihak yang menentangnya.
Rumusan daripada peristiwa ini, maka blog ingin mengutarakan beberapa soalan agar dapat dijawab dengan sejujur-jujurnya oleh pihak yang terlibat.

1) Kenapakah orangramai tidak memperdulikan larangan dari pihak polis?
2) Kenapakah perhimpunan sebegini mendapat respon yang begitu baik dari orangramai?
3) Apakah undang-undang ISA yang digunakan berlandaskan ajaran Al-Quran dan Hadis?
4) Kenapakan ulama-ulama yang menjawat jawatan sebagai mufti menutup mulut mereka untuk membicarakan tentang undang-undang ini?
5) Apakah pemimpin Islam yang ada di negara kita tidak merujuk kepada Al-Quran dan Hadis untuk melaksanakan undang-undang?

Sebenarnya terlalu banyak persoalan yang boleh diutarakan, namun cukuplah dengan persoalan pokok yang saya rasa tidak mampu dijawab oleh mereka-mereka yang berkenaan.

No comments:

Post a Comment